Seminario de investigación

• 18/04/24 14:00

Ciclo de seminarios de investigación de la Facultad de Ciencias Económicas, Empresariales y Turismo.

El seminario de investigación de la Facultad de Ciencias Económicas, Empresariales y Turismo se impartirá el jueves 18 de abril por parte de Miguel Almunia, de CUNEF.

Título: Leveraging Trading Networks to Improve Tax Compliance: Experimental Evidence from Uganda

Abstract: We use information on firms’ trading networks from VAT return data to design a randomized tax compliance intervention in Uganda. In treated pairs, either the seller, the buyer, or both receive letters listing discrepancies detected in past tax returns. The amendment rate is 22 percentage points higher in the treatment group, compared to 1.8% in the control group. We find spillover effects within treated firm pairs and in transactions with their untreated trading partners. Overall, there is a small increase in VAT liability for the amended returns. The intervention also leads to fewer discrepancies in subsequent tax declarations.

Biografía: Prof. Dr. Miguel Almunia, Miguel Almunia es Profesor Titular de Economía en CUNEF Universidad e investigador Ramón y Cajal. Obtuvo el Doctorado en Economía por la Universidad de California, Berkeley. Su investigación analiza los efectos de las políticas públicas sobre el comportamiento de las empresas y las familias. Sus trabajos de investigación se han publicado en varias de las revistas internacionales más prestigiosas en el campo de la economía (más info en https://miguelalmunia.weebly.com/).